Schablonkonst
Schablonteknik är en av världens roligaste tycker vi. Den har många fördelar: Det går snabbt, det är enkelt, det går lätt att göra många och dessutom blir det snyggt och uttrycksfullt på ett sätt som ser väldigt proffsigt ut. Det är därför inte så konstigt att så många använder sig av schabloner. Egentligen kan man kanske påstå att alla trycktekniker i grund och botten är schabloner, på vissa ställen ska det hamna färg och vissa ställen ska lämnas tomma. Det är principen. Schabloner är en teknik som är lika aktuell idag som någonsin tidigare, konstnärer från Picasso och Carl Larsson till Banksy använder sig av schabloner, på olika sätt och i sitt eget uttryck, men med en kniv och ett blad att skära i som grund.
En liten varning vill vi också utfärda. Schabloner är så enkelt och så snyggt att man lätt blir beroende. Att det så snabbt går att massproducera och att uttrycket andas revolution, uppror och engagemang gör att det är risk att du förändrar världen lite grann med din konst.
Schablontips
Vi tänker fokusera på grundläggande schabloner, där man skär ut ett enkelt motiv i lite grövre plast och sedan svampar på färg. Vi vill komma med några tips:
Använd en vass kniv som till exempel en hobbykniv/brytbladskniv, och kom ihåg att bryta nytt blad om det börjar bli slött. Skalpell är annars lyxigt och jättebra.
Gör dina schabloner i ett styvt ark plast. Det går bra med många olika sorter, bäst är att köpa lyxig grov och gummiaktig arkitektplast i konstnärsbutik, men det går också bra med OH-film, en plastficka eller till och med bakplåtspapper. Ett annat tips är att använda lamineringsplast som du laminerar ihop utan något i. Det är ett väldigt bra alternativ.
Att välja och tillverka sitt motiv är utmaningen. Schabloner är i grunden enkelt, det svåra är att göra sitt motiv. Det går att göra i princip vad som helst men det kräver lite tankearbete och skisser. Problemet med grundläggande schabloner är att de måste hålla ihop i en bit plast, du ska inte behöva pussla ihop flera småbitar till ett motiv.
Vi brukar tänka som på en karta. Du måste undvika att göra vita “öar”. Alla områden som inte ska ha färg måste hänga ihop i en gemensam “kontinent” så att schablonen består av endast en del. Den ska helst inte heller ha för smala “näs” ut till de vita “halvöar” som oundvikligen uppstår. Titta på illustrationen här bredvid som försöker förklara det här bättre. Detta är också förklaringen till att det finns speciella typsnitt för schablonändamål som tar hänsyn till halvöproblematiken, då kallas det stencil fonts. Googla det. Det är inte säkert att ett komplicerat motiv blir snyggare så ett enkelt motiv är ofta att föredra, och prova att rita det själv.
Skär noggrant, men överarbeta det inte, resultatet har en förmåga att mjukas till och snyggas till vid applikationen även om det inte är perfekt utskuret.
Reslutatet beror i princip bara på hur plant och tätt schablonen ligger emot underlaget. Hur du applicerar färg på underlaget beror såklart på material och typ av färg, men det är alltid viktigt att tänka på att schablonen ska ligga still och plant mot materialet under hela appliceringen. Du kan nåla fast den, ställa vikter i hörnen, eller fuska försiktigt med spraylim på baksidan av schablonen så att den blir klistrig. Vi tycker det är bäst att svampa på färgen eftersom man då vid varje dutt håller ner schablonen med svampen, och därför får ett mer exakt resultat. Vill du få den där snygga, street art-looken med rinnande droppar och spill (som på sidan xx i den här boken) ska du använda sprayfärg på ett hårt material som inte suger färg. Sprayfärg appliceras med tryck som trycker ut överbliven färg under schablonen så det hamnar en del bredvid. Det är inte så exakt men ger en snygg känsla.
Det allra bästa med schabloner och själva poängen med tekniken är att du kan göra hur många appliceringar som helst så länge plasten är hel och ren. Så täck din värld med dina snygga schablontryck.