Fuldesign älskar klassiska arkadspel. 3D spel och filmer i 3D i all ära, men inget går upp mot härlig 2D med allt från Mario och Luigi och Pac Man till Tetris. Världen behöver mer 2D så därför slår vi ett slag för att leva tvådimensionellt med vår grafiska design.
E-nummer affisch
Fuldesign goes statlig-information och har tagit fram en stor affisch med alla e-nummer i klassisk retrostil Nu kan du inte enbart göra köket snyggare utan du kan även förgylla din vardag med att kolla upp vad du egentligen stoppar i dig.
”E-nummer är egentligen helt galet. Man döljer tillsatser bakom ett nummer. Varför inte skriva ut att vi stoppar i oss allt från aluminium och silver till saltsyra”, berättar Fuldesigns David K Frimark
Bredäng, det nya Folkhemmet
Fuldesigns hyllning till miljonprogrammet. Storformatsbroderiet med förortsmotiv i ASCII art-tappning har blivit ett konsttryck. Bredäng är i vårt tycke det kanske finaste exemplet på det vackra med Stockholm miljonprogram: estetiskt, mysigt, och folkhemsromantskt. Dessutom är det en av Sveriges mer urbana miljöer som passar bra att göra nationalromantisk hemslöjd av. Det nya Sverige som inte är så nytt längre.
Rehab Mugshots affischer 2012
Rehab Animal Farm 2011 flyers
Nu är det premiär (en av många i Roberts liv) för www.robertfux.com. En presentation av Robert Fux är i det närmast överflödig men för er som behöver upplysas kan vi berätta att Robert är en mäkta framstående estradör, komiker och skådespelare. Många känner honom bäst från Orionteaterns Salong Giraff, men han är även engagerad i massor av andra spännande scenkonstprojekt. Fuldesign är stora fans av Robert sedan lång tid tillbaka och därför är vi mycket stolta över vårt samarbete med honom.
Med Robert har vi tillsammans skapat hans nya hemsida som är en en-kolumns WordPress-installation med lagom mycket innehåll. Logo, grafisk form, illustrationer och tekniken har vi svarat för.
Ni missade väl inte att DN:s På Stan gav Robert Fux en riktigt framskjuten plats på sin lista över Stockholms största hjältar 2009. Imponerande!
År 2007 tillverkade vi under Stockholm Pride världens största trasdocka för Rica hotels, BRIS ochStockholms kulturfestival . I projektet med världsrekord i trasdocka ingick också att skapa en symbol som skulle fungera som logga och ikon för projektet. Ursprungstanken var att trasdockan skulle bli 550 cm hög, och för att illustrera hur stort detta var gjorde vi bilden ovan.
Vi prövade många olika färgställningar och varianter. Att dockan skulle ha kramfunktion bestämdes tidigt, och den kunde därför också sitta och krama sig själv. Eftersom det skulle vara just en trasdocka var det vissa krav på material och konstruktion. Rent hypotetiskt skulle dockan kunna tvättas i en tvättmaskin. Samtidigt försökte vi att inte få den alltför tung eftersom det skulle vara fysiskt möjligt att förflytta den, samt att den inte skulle kollapsa under sin egen tyngd. Dessutom ville vi att den skulle vara både könsneutral och etniskt neutral.
Den färdiga dockan blev hela 640 cm med grön hud och rosa hår. Den fick även ett par rutiga hängselbyxor som barnen på Stockholm Pride hjälpte till att dekorera. Genom en namntävling på kulturfestivalen kom man fram till att trasdockan skulle heta Mismo.
Så här blev den färdiga symbolen, som senare fick namnet Mismo!
Hur gör man en symbol som går att översätta i en docka som ska vara över 6 meter? Hur gör man en lätt igenkännbar symbol som funkar ett par cm stor och som sedan ska kunna översättas i en docka som är över sexmeter stor?
Vi prövade många olika färgställningar och varianter. Att dockan skulle ha kramfunktion bestämdes tidigt, och den kunde därför också sitta och krama sig själv.
Teater
Rica hotels
Rica Hotels gav oss i uppdrag att ta fram en grafisk symbol som skulle funka liten som stor i tryck och på textil. Vi funderade och kom fram till att den mest underskattade men viktigaste funktionen på ett hotell är husfrun. Det är hon som ser till att man trivs, det blir städat, man får nya handdukar, och som är trevlig i receptionen. Det var den mest positiva symbol vi kunde komma på som var kopplat till ett hotell.
Vi ville att hon skulle vara lite som en kulturtant, bambatant och mamma på en och samma gång. Formen blev det viktiga, sen kunde hon ha flera skepnader olika hår- och hudfärg, men alltid med samma frisyr och glasögon.
För att visa symbolens breda möjligheter gjorde vi flera grafiska förslag där husfrun används på olika sätt.