I mars 2010 öppnade utställningen Modemakt 300 år av kläder på Nordiska museet här i Stockholm och Fuldesign är mycket stolta att vi fick vara med på ett litet hörn.

 

Det är tre hundra år av kläder från alla samhällsklasser som berättar om mode om vad vi har på oss och vad vi sänder för signaler genom våra kläder. Nordiska museet har jobbat med utställningen i många år och den kommer stå kvar i minst tio år.

 

Fuldesign var med i en utbytbar del av utställningen, den första produktionen kallas Trend och där är det nutida svenska modeskapare som fått tolka fyra utvalda trender. Fuldesign kompletterar skaran och har skapat en gigantisk vepa som tolkar Folklore ur ett trendperspektiv.

Vi fick dessutom chansen att pimpa ett antal Swedish Hasbeens skor och stövlar med trendig folklore till utställningen.

Grafittifärger och garn i neonfärger gör Hasbeens folkloretrendiga

Grafittifärger och garn i neonfärger gör Hasbeens folkloretrendiga

Vi använde oss av en kombination av nätvinyl och syntetgarn. Det är lite ansträngande men ett kul material att brodera i.
Vi använde oss av en kombination av nätvinyl och syntetgarn. Det är lite ansträngande men ett kul material att brodera i.
När fick i uppdraget av Nordiska att tolka folklore ur ett trendperspektiv, angrep vi såklart uppgiften med glatt humör. Vi tog fram ett kurbitsmönster som kändes modernt och innehöll bilder som speglar samtiden och världen vi lever i. Färgskalan blev också uppdaterad, med svart, gult, chockrosa och lila.


Swedish Hasbeens träskor blir snyggare med fulbroderi