Vi ville göra något vi tyckte var kul istället

Planen den där första helgen var att om vi säljer så mycket t-shirts att vi tjänat ihop till vad bordet kostade står vi en helg till.

Vi sålde slut på nästan alla tröjor redan första helgen. Så det var bara att bege sig hem och trycka nya t-shirtar. Under sommaren blev tröjorna allt fler, bättre och snyggare och nya idéer föddes. Babykläder, Fulmonster, egendesignade pins med budskap, örhängen, broderikit och magneter kom till och blev en stående del av Fuldesign. Gemensamt för allt vi skapade var att det skulle ha ett budskap och innehåll, säga något om oss själva och världen vi lever i. Vi tillbringade väldigt mycket tid till att diskutera vad som var Fuldesign där i början. Vi pysslade sönder en etta i Skärholmen, Pernillas lägenhet som blev högkvarteret. Den blev bulldozrad av pyssel under veckorna, och så sålde vi på helgerna. Samtidigt som vi screentryckte tröjor diskuterade vi vad vi ville säga med våra grejor och några regler utformade sig. Vi ville inte begränsa oss, vi ville att Fuldesign skulle vara kul och inte ett “jobb”, vi ville inte göra analyser och projektplaner, vi ville inte göra marknads- och kundanalyser. Vi ville inte fundera i termerna “vad kan vi göra som säljer?”. Vi vägrade göra strategiska val. Vi ville ha ledigt från allt sånt som vi jobbat ihjäl oss med senaste åren och istället skapa precis det vi ville ha utan en tanke på vad folk skulle tycka om det eller om någon annan gillar samma sak som vi. Dessutom har vi nästan aldrig planeringsmöten eller möten överhuvudtaget. Vi sätter igång att jobba istället och pratar med varandra samtidigt som vi jobbar. Saker löser sig på vägen och alla möten tar bara tid och energi och gör att vi är mindre kreativa.

Skaparlust

Vi får ofta frågan var allt det kreativa kom ifrån? Folk frågar om vi alltid har pysslat och svaret är ja. David är musiker och har bakgrund i grafisk form, inspirerad av affischer, bandtröjor och skivomslag. David är också väldigt färgblind, ett handikapp om man är designer, men det har lett till ett stort intresse för typografi. Roland ritade serier och konstruerade brädspel när han var liten. Han är uppväxt långt ute på landet bland älgar och smådjur med insidan på utsidan, hans pappa jagade. Rolands mamma har alltid handarbetat och  kan allt, verkligen allt, från att växtfärga garn och väva till att knyppla och även sy, sticka och virka. Pernilla har alltid pysslat, från att en jul istället för att göra julklappsetiketter göra små färgglada porträtt i saltdeg som föreställde den som skulle få paketet till att skicka egenhändigt tillverkade, roliga, trodde Pernilla, kollagekort till sina bästa tjejkompisar med skämt om deras bh-storlek. Jajamensan alla blev skitförbannade. Pysslet blev en livstil och ett jobb.  

För att orka och tro på sig själv behöver men någon som tror på en, det fick vi tidigt. Branschorganisationen Svensk Form upptäckte Fuldesign tidigt och deras beröm och engagemang inspirerade oss och gjorde oss modiga. Vi har haft förmånen att få ställa ut över tio riktiga utställningar på konstmuseer, kulturhus och gallerier. Det är det roligaste som finns att få ta över hela rum och ibland hela hus och berätta en historia och få folk att tänka. Att folk själva blir kreativa och inspirerade. Det är många fler som lånat våra saker och haft med i samlingsutställningar. Fuldesigns prylar kan du köpa lite varstans, vi säljer våra alster i många fina butiker över hela Sverige, Norge och även i Danmark, Finland och Storbritannien. Dessutom har vi en webshop där folk från hela världen handlar.

 

sund6.jpg

Vår vilda hundvalp

Vi brukar beskriva Fuldesign som en pigg hundvalp som drar i ett koppel vi själva håller och försöker hänga fast i. Valpen drar åt olika håll och vill hitta på nya saker hela tiden medan vi mest försöker få den att lugna sig och gå åt samma håll som vi. Valpen har lärt oss att det sällan blir som man tänkt sig och att det är ett roligt äventyr som väntar för den som vågar hänga med. För oss har det blivit så att Fuldesign fått ett eget liv utanför vår kontroll. Det tror vi beror på att vi mer eller mindre från början hade en tydlig idé och ett koncept som är applicerbart på mycket. Vi har en klar bild i våra huvuden vad Fuldesign är och - ännu viktigare - vad Fuldesign inte är. Det gör att vi blir säkra på vad vi ska jobba med och vilka idéer som är bra. Dessutom är det förhoppningsvis så att andra som ser det vi gör fattar ungefär vad vi är ute efter, förstår vara idéer och i bästa fall vill samarbeta med oss. Det synsätt som är hundvalpen Fuldesign fungerar i många olika sammanhang och eftersom vi vägrar begränsa vad Fuldesign är så får valpen dra oss kors och tvärs. Det är roligast så.

Att vara kritisk mot en branch man själv är en aktör inom...

Designbranchen är ofta väldigt ytlig och ibland till och med cynisk. Vad är det som är rätt just nu? Är det ljust och strikt eller är det mysigt och begagnat? Är det inne att i alla fall påskina att man är miljömedveten och medveten i största allmänhet om sin omgivning och problemen i världen, eller är det inne med lyx och flärd just nu? Vår största kritik har alltid varit att mycket design inte betyder något. Det är liksom bara fint. Det kan bli väldigt tomt då, om det inte finns någonting bakom den där perfekta linjen och den väl avvägda böjningen på den fina glasskålen. Och ärligt talat, vem lever i hem som inredningstidningarna visar? Vi vill ha ett hem man kan bo i. Där det får vara lite skit i hörnen och där man får visa vem man är, även om det en salig blandning av ärvda rokokostolar och hemsydda gardiner. Och vem har egentligen rätt att säga att man bor i sveriges fulaste hem förutom en själv?

Vi har gjort mycket annat också i Fuldesigns namn under åren. Under åren på marknaden Street bidrog vi med allt från livemusik och dj-spelningar till pysselhörnor för barnen på marknaden. Det är med saknad vi tänker på Street som gick i graven 2008. Men mest av allt tänker vi på alla bra minnen vi har därifrån och vilken bra plattform det var för starten av Fuldesign.

Vi vill ha roligt när vi skapar och framförallt vill vi att design ska vara mer kul än pretto.